
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Investigation into 
 

 “A Year with the Queen” 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

STRICTLY PRIVATE AND CONFIDENTIAL 

 1



Introduction 
 







the previous evening was wrong.   It took too long to for anyone to 
address this and to ask, “How did this happen in the first place?”  

 
Narrative 
 
The BBC One Press Launch 
 
A Year with the Queen is a five part documentary series which, 
according to the BBC press handout, has:  
 

…remarkable behind the scenes access, this momentous series 
reveals how the Monarchy impacts on so many aspects of British 



sequence showing Annie Leibovitz photographing the Queen.  The Chief 
Creative Officer knew that in doing this, the sequence shown in the 
rushes tape was being changed. 
 
A shot of the Queen striding towards the photo-shoot in which she is 
heard to say, obviously disgrunt



2. “It’s the Queen!” 
 
Various BBC executives told us that the significance and high profile of 
this series was recognised but there is no evidence that this led to it being 
managed differently from any other observational documentary series. 
 
The BBC has a Managed Programmes Risk List that is monitored at 
senior editorial meetings in the BBC.  This list is mainly to track 
programmes that have identifiable editorial dangers such as undercover 
filming, possible defamation or issues of taste.  However, it is also 
intended to cover reputational risk to the BBC. Had this series been on 
the list it is possible extra questions might have been asked about its 
progress and editorial oversight. 
 
No-one at any level in the Vision or Marketing, Communications and 
Audiences divisions seemed to spot that a series with unprecedented 
access to the Royal Household had the potential to explode in the BBC’s 
face.  Several BBC staff interviewed referred to this in retrospect as if it 
were obvious but this awareness, if it existed, seemed not to inform the 
way that the project was handled from the outset. 
 
3. “Just a stupid oversight.” 
 
In May, Red Bee Media, the company contracted by the BBC to make the 
BBC1 launch tape, asked RDF for filmed material from the series to 
include in the tape.  The launch was to take place on Wednesday 11th 
July.  
 
RDF had only about 60 minutes of material that was in a format suitable 
for inclusion. This included the MIP compilation, which was sent to Red 
Bee along with the other suitable material. 
 
No-one at RDF thought to look at the tapes before sending them to Red 
Bee. In fact, there was other uncleared footage on the MIP tape with the 
potential for causing displeasure at the Royal Household. “It was just a 
stupid oversight” we were told by RDF.  It did not register that the 
sequence mis-edited for MIP was being sent.  
 
4. “We resist sending material due to pressure of deadlines.” 
 
Red Bee’s clients are the MC&A division of the BBC and the channel 
controllers. Red Bee’s guidelines for the production of launch tapes make 
clear that they are answerable only to these clients who alone are 

 7



responsible for signing-off the tapes. Programme makers are excluded 
from the process as getting sign-off from fifteen or more producers can 
hold things up. “It’s a matter of principle” a Red Bee producer told us. 
 
Thus, when RDF asked in three separate e-mails (albeit cast in low key 
terms) as well as telephone calls, to see the launch tape they were fobbed 
off, even though RDF’s edit suite was only a few minutes walk away 
from Red Bee and the director/cameraman had offered to come in. 
 
Red Bee say they had no reason to question the material sent as RDF was 
a known and trusted supplier.  
 
Red Bee has to complete a compliance form for programme trails but not 
for launch tapes. 
 
5. “They have some AMAZING stuff.” 
 
On May 3rd , the RDF executive producer met the BBC executive 
producer to discuss scheduling and the number and duration of 
programmes. He also gave an update on the filming. Recollections of this 
meeting differ.  
 
The RDF executive says he had his portable DVD player with him and 
thinks, though he is not certain, that he showed the MIP tape at the 
meeting. The BBC executive is certain that he did not. 
 
The BBC executive producer made detailed notes of the meeting and 
within 30 minutes of it ending, he sent an e-mail to the channel controller 
and others. It said:  
 

I think they have some AMAZING stuff, both in the can, and 
planned, especially in America for the State Visit. Sequences in the 
can include HMQ provoked into a huge fit of pique by 
photographer Annie Leibovitz and storming out of room… 
 

He copied that email with the channel controller’s response (“That sounds 
really quite exciting”) to the RDF executive who acknowledged it. He 
says its contents did not register with him although “I am aware that I 
must at least have speed read it”. He challenged nothing in the description 
of the incident. 
 
This meeting was the first time that the erroneous notion that the Queen 
walked out of the photo-shoot took hold in the BBC. The RDF executive 

 8



says that he did not mislead the BBC executive producer, but concedes 
that the BBC executive producer must have misinterpreted something he 
said, or gained the wrong impression from the MIP tape if indeed he had 
shown it to him. The BBC executive producer took detailed notes at the 
meeting, wrote the e-mail with the conversation fresh in his mind and 
copied his account to RDF.  
 
6.  Sign Off  
 
The channel controller and the head of communications for BBC1 viewed 
the launch tape three times before signing it off. Two other people from 
the channel team also saw the finished version. No one questioned what 
the sequence appeared to show. Nor did anyone grasp the potential news 
value of what they saw. 
 
Several senior people in Vision already believed that there was such a 
sequence in the series from the earlier briefing note so, as far as they were 
concerned, the tape was simply corroborating what they had been told. 
 
There was no editorial check of the tape by anyone connected with the 
programme. This was custom and practice. Only the BBC’s Controller, 
Fiction previews launch tapes for editorial approval.  
 
Even if the sequence had been authentic, questions arise as to whether the 
material should have been released at this early stage, and whether the 
Palace knew and was happy that it was being included.  
 
7.  “No need to run by Palace.”  
 
There had been a meeting of BBC publicity, RDF and the Buckingham 
Palace press office at the beginning of the year to discuss publicity 
arrangements.  It was agreed by all parties then that the RDF executive 
producer would be the main point of contact with the Palace until the 
BBC team began working on publicity for the transmission of the series 
and had been fully briefed about the content.  At the time of the launch 
that was a week away. Of the written material for the launch the RDF 
executive producer advised, “No need to run by the Palace.” 
 
The BBC publicity team did not inform Buckingham Palace about the 
launch. This was left to the RDF executive producer who did so by e-mail 
two days beforehand. The Palace assumed that any clips shown would be 
from the edited material they had already seen and knew nothing about 
the MIP tape. Nor were they aware that DVDs of the tape would be 

 9



handed out at the launch and that two thousand more were to be sent out 
afterwards. (This mass mailing was later prevented).  The RDF executive 
could not tell them about this 



access by demonstrating the quality of the edited films and that no 
changes were made as a result. 
 
It should also be said that RDF had invited the BBC executive producer 
to the cutting room to see work in progress before the Palace viewings; 
“come for a sneaky peek” he was told.  He was carrying a considerable 
workload, however, and decided to wait for the formally scheduled 
viewings.  Nevertheless, this invitation does make clear that RDF were 
not trying to conceal anything from the BBC in advance of a private 
viewing with the Palace. 
 
9 “Editorial control rests with the BBC” 
 
In both publicity and editorial matters BBC Vision and BBC MC&A 
devolved too much of the relationship with the Palace to the independent 
producer. The RDF executive producer encouraged this as he had built up 
his relationship with the Royal Household over several years and was 
understandably protective of it.    
 
However, the independent producer has a temporary relationship with 
Buckingham Palace, the BBC an important and long term one.  It is this 
that stands behind all BBC projects with or about the Royal Household.  
 
The contracts between the BBC and RDF and RDF and the Palace both 
stated that editorial control lay with the BBC. 
 
The corporation should have asserted its own position and interests more 
clearly and more forcefully. 
 
The Aftermath. 
 
1. “That’s not what happened.” 
 
The first sign that something was wrong came early in the afternoon of 
July 11th.   The series publicist spoke on the phone with the RDF 
executive producer and told him about the launch.  She mentioned the 
“storming off” and he replied that this “doesn’t sound right.” He thought 
there had been “a mistake in the editing of the launch tape.” He asked to 
see the launch tape and one was biked to him immediately, arriving at 
about 4.15pm. 
 

 11



Soon after this call the RDF executive producer was rung by the Sun 
asking for a comment on the “Queen walking out”; the reporter said he 
was at that moment showing the DVD to his boss. The RDF executive 
producer tried to explain “that’s not what happened.”  
 
Recollections differ in some important respects as to what happened 
thereafter. 
 
2. At RDF: “We both realised.” 
 
The director/cameraman of the series, working that afternoon in 
Buckingham Palace,



 
The channel controller is quite certain, however, that he was not told by 
anyone on Wednesday night that RDF might have been responsible, that 
he did not put it to the CCO of RDF, and that the CCO of RDF did not 
concede that it was RDF’s responsibility.  
   
There is, in fact, nothing in the channel controller’s behaviour over the 
next 22 hours, or in any other evidence I have seen, to suggest that he did 
know on the Wednesday evening and much to suggest he did not. 
 
If the channel controller’s recollection is accurate, it means that RDF 
waited almost twenty-four hours before admitting what they knew to be 
the case – that the the mis-edited sequence had its origin in the MIP tape, 
edited by them and provided to Red Bee. In the intervening period, the 
BBC struggled to manage the story and came under considerable critical 
fire. 
 
3. Wait “to check the temperature” 
 
Three-way conversations took place that evening about what statement 
should go out. For the BBC, the channel controller and the Head of 
Communications for BBC1 handled this, for RDF it was the Chief 
Creative Officer and the series executive producer, and for Buckingham 
Palace, the Queen’s assistant press secretary.  





5. Behind the story. 
 
The following morning the story played prominently in the papers. On the 
Today programme a Sun journalist said he understood that the shots in 
the clip had been switched.  BBC News, however, carried the story that 
the Queen had stormed out of the photo shoot throughout the morning, 
and, like other news channels, began running the offending clip. 
 
At 8.58 am the BBC’s Royal Liaison Officer, by now briefed by the BBC 



itself became the subject of the story and continued to be carried in 
bulletins and on News24. Eventually, af



Recollections of the meeting differ. The channel controller recalls that he 
put it to RDF that they were in fact responsible for the mis-edit and that 
the reply from RDF’s Chief Creative Officer was something like, “So it 
appears.” The meeting then went ahead.  
 
The Chief Creative Officer of RDF, however, remembers it differently; 
that it was “not news” to the controller at that meeting that RDF was 
responsible for the mis-edit. It was simply a confirmation of something 
already disclosed.  
 



the tape to the BBC may have been human error; the original mis-edit in 
the MIP tape was deliberate. 
 
In the meantime, the BBC had come under considerable criticism for the 
initial error, which was assumed to be the BBC’s, and for the delay 
before an apology was issued.  The BBC was openly accused of “lying” 
about the Queen, and there were public calls for the resignation of the 
channel controller. A vital relationship – that between the BBC and the 
Royal Household - had been, at the very least, placed under strain, and 
the reputation of the BBC, already having sustained recent damage over 
the issue of trust, was tarnished further in the eyes of the licence fee 
paying public.  
 
Recommendations 
RDF  

It is not for me to make recommendations for RDF though they did 
furnish me with their new compliance procedures, including procedures 
for promotional material. These include the introduction of compliance 
forms for these materials as there are for completed programmes.  
The company has taken heavy financial punishment for its mistakes both 
in its share price and in the commes.  



The BBC should introduce a contractual requirement for independents to 
inform BBC executive producers of any intended viewings of unfinished 
programmes by participants. 
 
Launches for Channel, Network or Genre. 
 
There should be a formal compliance procedure for completed launch 
tapes.  There is no practical difference between broadcasting on air and 
broadcasting to the press especially when DVDs of the material are to be 
distributed. 
 
All material supplied by productions for launch tapes and for trails should  



 
The BBC should conduct an audit of the differing press, publicity and 
marketing skills in MC&A to ensure that the right mix and experience is 
in place in the content divisions.  
The BBC should review the level of press support available and how it is 
brought together in crises. 
 
Directors of the chief content divisions, News, Vision and Audio should 
receive a morning press briefing either one to one or though an editorial 
meeting.  
 
When anyone in the BBC becomes aware that the corporation has put 
something misleading or untrue into the public domain a correction must 
be issued at the earliest opportunity.  It must be understood that the 
BBC’s honesty with the public has to be the first concern. 
 
The BBC and Buckingham Palace. 
 
When the BBC commissions any programme with or about the Royal 
Household from an independent producer the BBC must establish its own 
direct editorial and publicity or press office link with the Royal 
Household. 
 
All programmes with significant coverage of or content about the Royal 
Household should be flagged in the Managed Programmes Risk List.  
BBC antennae must be sensitive here.  This is not to do with deference, 
although deference to the head of state would not be out of place; it is 
about recognising the Queen’s constitutional role as well as her personal 
standing as someone widely and fondly admired. 
 
 A senior member of the BBC Press office should be appointed as a 
permanent press liaison with Buckingham Palace press office.  This 
ib

stm
( an indeppersin-h5 Tmpendent29 Tserence, )Tj
0.0006 Tc
-0.0006 Tw 13.98 0 0 13161.48 348.54381iket abohe BBC commstexecue sencrsonal n e Managed Programmes Risk Ind as a  31438.50439 451.22298 T7.28Tc -129.265622.46344 Tm
(e)Tj
13.98 0 0 23.982274129.265622.463aaggeat  abo Tm
(n )Tj
0.0005 Tc -0.0016 Tw 13.98 0 0 13198  13711.9445naged P progra



or commercial activities staff are aware of the possible risks attached to 
that programme and act accordingly. 
 
This list should be more actively managed in the divisions. 
 
BBC Induction and training 
 
The BBC should introduce crisis spotting and crisis management 


	Findings
	Narrative

