
Further action...................................................................................................... 4 
Celibacy “obligatory” for priests & Cardinal moots celibacy rethink, bbc.co.uk ....... 4 

Complaint ............................................................................................................ 4 
Ruling.................................................................................................................. 4 
Further action...................................................................................................... 4 

Supergrass, BBC2, 13 May 2007 ........................................................................... 5 
Complaint ............................................................................................................ 5 
Ruling.................................................................................................................. 5 
Further action...................................................................................................... 5 

Whistleblower, BBC1, 22 May 2007; Breakfast & News (1.00pm), BBC1, 22 May 
2007; related material on bbc.co.uk........................................................................ 6 

Complaint ............................................................................................................ 6 
Ruling.................................................................................................................. 6 
Further action...................................................................................................... 7 

Andrew Marr’s History of Modern Britain, BBC2, 12 June 2007 ............................. 7 
Complaint ............................................................................................................ 7 
Ruling.................................................................................................................. 7 
Further action...................................................................................................... 8 

Wales: Power and the People, BBC2 Wales, 23 July 2007 .................................... 8 
Complaint ............................................................................................................ 8 
Ruling.................................................................................................................. 8 
Further action...................................................................................................... 8 

Would I Lie to You?, BBC1, 28 July 2007............................................................... 8 
Complaint ............................................................................................................ 8 
Ruling.................................................................................................................. 8 
Further action...................................................................................................... 8 

News (10.00pm), BBC1, 14 August 2007 ............................................................... 9 
Complaint ............................................................................................................ 9 
Ruling.................................................................................................................. 9 

Traffic Cops, BBC1, 5 September 2007.................................................................. 9 
Complaint ............................................................................................................ 9 
Ruling.................................................................................................................. 9 
Further action...................................................................................................... 9 

Liz Green Live, BBC Radio Leeds, 5 September 2007........................................... 9 
Complaint ............................................................................................................ 9 
Ruling................................................................................................................ 10 
Further action.................................................................................................... 10 

Questions, Questions, Radio 4, 4 October 2007 .................................................. 10 
Complaint .......................................................................................................... 10 
Ruling................................................................................................................ 10 

Gardeners’ Question Time, Radio 4, 7 October 2007



News Bulletins, BBC1 and BBC News 24, 12 October 2007 ................................ 11 
Complaint .......................................................................................................... 11 
Ruling................................................................................................................ 11 
Further action.................................................................................................... 11 

BBC News (1.00pm), BBC1, 23 October 2007 ..................................................... 12 
Complaint .......................................................................................................... 12 
Ruling................................................................................................................ 12 
Further action.................................................................................................... 12 



Analysis of complaints 

From 1 October to 31 December 2007 the Unit reached findings on 71 complaints 
concerning 61 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 
Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 2 2
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 4 3
Party political bias 5 5
Other bias 16 15
Factual inaccuracy 13 13



Summaries of upheld complaints 

Scotland’s last witch, bbc.co.uk 
Complaint 
The article is about Helen Duncan, who practiced as a medium until the 1950s and was one 
of the last people to be convicted under the Witchcraft Act of 1735.  A reader complained of 
inaccuracies (about the date of the sinking of HMS Barham and about the gravity of other 
charges brought against her) and of phrasing which suggested that alleged psychic 
phenomena were established fact. 

Ruling 
HMS Barham was sunk in 1941, not 1943 as stated in the article, and the statement that the 
spirit of a sailor had “appeared, announcing that he had just gone down”



Supergrass, BBC2, 13 May 2007 

Complaint 
The programme chronicled the rise and fall of the “Supergrass” system, which played a 
major part in combating the wave of armed bank robberies in the 1970s, but which suffered 
a loss of credibility amid allegations of corruption and abuse in the mid-1980s.  The 
complaint was from Tony Lundy who, as a Detective Chief Inspector in the 1980s, had been 
nicknamed the Supergrass Master, and whose integrity came under question along with that  
of the Supergrass system. 

Mr Lundy took part in the programme, but complained that he would not have done so if he 
had known that it would include a contribution from a particular journalist whom he regarded 
as hostile.  Being unaware of this contribution, he had not had the opportunity of responding 
to the journalist’s reference to “policemen who were far too close to criminals” (insofar as it 
applied to him).  He also complained that an error over the location of his retirement home in 
Spain had created a misleading implication of improper association with former criminals, 
and that the programme had wrongly stated that his career had been “concluded” by the 
aftermath of an investigation which gave rise to allegations that he had acted corruptly. 

Ruling 
The programme-makers had made clear to Mr Lundy that the programme would reflect 
criticisms of him with which he was already familiar but had not told him that they would be 
expressed by the journalist in question, because they wished to guard against the possibility 
of his responses becoming personalised.  While this was a legitimate aim, the BBC expects 
programme-makers to provide potential contributors to programmes with such information as 
will enable them to give informed consent (except where there is sufficient public interest 
justification for withholding it), and the Editorial Guidelines relating to informed consent say 
“the more significant their contribution, the more detail we should provide”.  Mr Lundy was a 
highly significant contributor to the programme, and the wish to avoid over-personalised 
responses was not sufficient justification for withholding information which was clearly 
relevant to his willingness to take part.  This aspect of Mr Lundy’s complaint was upheld. 

In the context of the programme, viewers would have been likely to take the journalist’s 
remark about 



by the complainant and the reference to "policemen who were far too close to criminals".  It 
will not be rebroadcast without obtaining consent from its key contributors. 

Whistleblower, BBC1, 22 May 2007; Breakfast & News (1.00pm), BBC1, 22 May 2007; 
related material on bbc.co.uk 

Complaint 
This edition of Whistleblower explored concerns about food safety expressed by employees 
of Britain’s major supermarkets, using undercover filming in branches of Sainsbury’s and 
Tesco.  Sainsbury’s complained about the programme under 11 heads. 

1. The use of secret filming had been unjustified. 
2. The programme-makers had not given Sainsbury’s sufficient and timely information 

before transmission. 
3. Early communications from the programme-makers had wrongly alleged “breaches of 

health and safety regulations”, which was tantamount to an accusation of illegality. 
4. The programme-makers went ahead despite finding no evidence of “serious anti-

social or criminal behaviour” at Sainsbury’s, but only breaches of company policy. 
5. The distinction between “display until” and “use by” dates was not adequately 

explained. 
6. It was constantly implied, without evidence, that food safety had been jeopardised. 
7. The programme wrongly alleged that Sainsbury’s stocked TV dinners from a food 

supplier in whose premises the programme had discovered insanitary conditions. 
8. It was not explained that a chicken farm where the programme discovered insanitary 

conditions supplied only 19 Sainsbury’s branches. 
9. The programme conflated material relating to Tesco with material relating to 

Sainsbury’s, thus unfairly associating Sainsbury’s with the more serious allegations 
pertaining only to Tesco. 

10. A reference to food “unfit for human consumption”, which applied only to Tesco, was 
made while footage of a Sainsbury’s store was shown. 

11. The programme made no attempt to put its findings into a wider industry context of 
massive improvements in food safety standards in recent years. 

 
Sainsbury’s also complained that news reports on the morning of Whistleblower’s 
transmission which referred to breaches of “food hygiene regulations” (Breakfast) or “food 
hygiene rules” (News, 1.00pm) wrongly implied illegality, and that the related BBC News 
Online material had been similarly faulty. 
 

Ruling 
In relation to Whistleblower, the ECU found as follows. 

1. The use of secret filming was justified by prima facie evidence from Sainsbury’s 
employees of unhygienic practices and customers being misled. 

2. Having reviewed the pre-transmission correspondence, the ECU concluded that the 
information provided to Sainsbury’s by the programme-makers had been timely, and 
sufficient to give a fair opportunity for response. 

3. The programme-makers’ reference to “breaches of health and safety regulations” was 
warranted by evidence that food past its “use by” date had been illegally sold at one 
Sainsbury’s store.  However, the programme did not feature this evidence, and did not 
imply illegality on Sainsbury’s part. 

4. Although the programme included no evidence of criminal behaviour by Sainsbury’s, it 
uncovered concerns relating to food safety which it was in the public interest to 
explore. 

5. The distinction between “display until” and “use by” dates was clearly explained. 





Further action 
The error will be corrected before any re-broadcast. 

Wales: Power and the People, BBC2 Wales, 23 July 2007 

Complaint 
The programme was the last in a four-part series charting the movement towards self-
government in Wales, originally broadcast before the elections for the Welsh Assembly in 
May 2007.  It set out to explain the events which led to the referendum of 1997 and the 
formation of the Welsh Assembly.  A viewer complained that the programme portrayed Mrs 
Thatcher and her government in a biased manner, through its selection of speakers and the 
presenter’s comments, and that the presenter had inappropriately “canvassed people to go 
out and vote in the Assembly Elections”. 

Ruling 
The programme explored the extent to which the Thatcher government’s unpopularity in 
Wales led to growth in support for devolution, and it was legitimate to reflect this in the 
selection of speakers and the presenter’s script.  However, a number of speakers expressed 
themselves in terms which were explicitly or implicitly critical of the Thatcher government, 
while only one could be regarded as speaking in its defence.   This introduced an element of 
imbalance, which was accentuated by some features of the script and by illustrative footage 
from the Welsh Assembly in which the Conservatives were the only party identified as the 
target of criticism. 

In his closing comments, the presenter said (of the Welsh Assembly) “to achieve its full 
potential it needs even greater support from the people of Wales than it’s received so far”, 
and continued “the more people that take part, the stronger and the healthier our democracy 
in Wales will be”.  Taken in the context of the programme, it was clear that these comments 
were not simply an observation about the likely impact of low turnout on the credibility of an 
elected body, but an encouragement to viewers to vote.  While the BBC seeks to inform and 
support the operation of democracy in the UK, it is not the role of BBC presenters to 
encourage audiences to exercise their right to vote on particular occasions. 

Further action 
The Commissioning Editor at BBC Wales has had extended discussions with the 
independent producers of the series about the issues arising from the finding.  The finding 
will also be fully considered in any future commissioning and production of programmes in 
this area. 

Would I Lie to You?, BBC1, 28 July 2007 

Complaint 
A viewer complained that the presenter’s jokes about Sir Jimmy Savile had exceeded the 
bounds of acceptability. 

Ruling 
The scripted remarks, which focussed on Sir Jimmy’s age and stories which had been 
current at the time of his mother’s death more than 25 years ago, were out of keeping with 
the tone of the preceding material and more pungently personal than warranted by his 
position in the public eye. 

Further action 
The issues arising from the finding were discussed with the programme team and the 
programme will not be repeated in its present form. 



News (10.00pm), BBC1, 14 August 2007 

Complaint 
Introducing a report on that day’s launch by Alex Salmond of the Scottish Executive’s 
referendum White Paper, the reporter said: “A decade ago, Scots opted in a referendum to 
stick to the Union.  Now, however, a Nationalist government says it wants another 
referendum, this time asking Scots to go for independence”.  A viewer complained that the 
implication that the option of independence had been put and rejected in the 1997 
referendum on Scottish devolution amounted to “misrepresentation of a key political issue”. 

Ruling 
The reporter, in response to the original complaint, had acknowledged that the introduction 
had been poorly-worded.  However, the misleading impression was remote from the focus of 
the story which followed, and unlikely to have affected viewers’ understanding of it.  In the 
light of this, the reporter’s acknowledgement and the fact that a summary of the complaint 
would be published on bbc.co.uk in the event of a resolved finding, the Unit took the view 
that the complaint should be regarded as resolved. 

Traffic Cops, BBC1, 5 September 2007 

Complaint 
The Director of Children’s Services for Grimsby complained about the inclusion of footage of 
two 16 year-old girls in the care of his department who had evidently been drinking.  No 
appropriate consent had been given for them to be filmed or shown in the programme, and 
the steps taken to conceal their identities had been inadequate.  The programme had also 
given inaccurate information about the court proceedings arising from the girls’ behaviour. 

Ruling 
The Editorial Guidelines on anonymity say that children involved in criminal or anti-social 
behaviour should not normally be identified unless there is clear editorial justification.  As 
there was no such justification in this instance, the issue of consent was superseded by the 
issue of identifiability. The light blobbing of the girls’ faces was not sufficient to disguise their 
identities from those who knew them, and the sequence included verbal information which 
would have facilitated identification.  However, the information in the programme about 
subsequent court proceedings was supported by the court records. 

Further action 



Ruling 
The prosecution resulted in an absolute discharge.  As an absolute discharge can only follow 
upon a finding of guilt, it was inaccurate to say the case had been thrown out of court 
(though the magistrates expressed regret that the prosecution had been brought).  On the 
second point of the complaint, although the presenter had expressed herself somewhat 
imprecisely, it would have been clear to listeners in general that she was trying to encourage 
a discussion which ranged across a wide span of criminal behaviours, from the most serious 
to the arguably trivial, rather than to equate killing with the kind of behaviour which might 
lead to an ASBO. 

Further action 
The Managing Editor of Radio Leeds ensured that the legal significance of an absolute 
discharge was made clear to the programme team and reminded staff of the importance of 
accuracy in such matters. 

Questions, Questions, Radio 4, 4 October 2007 

Complaint 
A listener complained that an item on dowsing had proceeded entirely on the disputable 
premise that dowsing worked. 

Ruling 
Four of the five contributors took the view that dowsing worked, and could be explained 
scientifically.  The fifth contributor expressed doubts about whether a scientific explanation 
could be given, but didn’t directly question the efficacy of dowsing.  Independently of the 
ECU investigation, however, the programme-makers had decided that the item had been 
unbalanced and made plans to return to the topic in a subsequent edition of the programme 
(which they have now done).  The ECU considered that this, together with publication of a 
summary of the matter, was sufficient to resolve the complaint. 

Gardeners’ Question Time, Radio 4, 7 October 2007 

Complaint 
Two listeners complained about a sequence in the programme which began with a 
questioner presenting the panel with a flower he said was “commonly known as the BMW: 



play) was not likely to give unjustified offence.  However, having reviewed the matter in the 
light of the complaint, the management of Radio 4 said this: 

Potential for racial offence is not always an easy thing to 
gauge.   In this case, there was nothing derogatory of black 
people in the language used.  There is no evidence that any of 
the participants were exploiting, or even had in mind, the 



BBC News (1.00pm), BBC1, 23 October 2007 

Complaint 
A viewer complained that a report on the shortlist for the People’s Lottery competition gave 
disproportionate attention to the Sherwood Forest bid. 

Ruling 
The report (from Sherwood Forest) concentrated disproportionately on the Sherwood Forest 
bit, and gave little attention to the other finalists.  A report earlier in the day from the site of 
another contender wasn’t sufficient to offset the imbalance, and, as there was no planned 
attempt to achieve balance over time, nor did the likelihood that other finalists would feature 
in subsequent reports. 

Further action 
The Editor of BBC News (1.00pm) has discussed the issues arising from the finding with his 
programme team and main presenter.  As the issues in this case related to a story which 
concerned a number of projects, and was likely to require illustrations of each, he stressed 
the importance of assessing whether there is enough space (in the report or in the running 
order as a whole) to achieve balanced coverage within the bulletin, or whether balance 
should be achieved over time, by means of items in subsequent bulletins.  In the latter case, 
he reminded the team of the need for appropriate signposting in scripts and cue material. 
 


	 Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Scotland’s last witch, bbc.co.uk 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Celibacy “obligatory” for priests & Cardinal moots celibacy rethink, bbc.co.uk 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Supergrass, BBC2, 13 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Whistleblower, BBC1, 22 May 2007; Breakfast & News (1.00pm), BBC1, 22 May 2007; related material on bbc.co.uk 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Andrew Marr’s History of Modern Britain, BBC2, 12 June 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Wales: Power and the People, BBC2 Wales, 23 July 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Would I Lie to You?, BBC1, 28 July 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News (10.00pm), BBC1, 14 August 2007 
	Complaint 
	Ruling 

	Traffic Cops, BBC1, 5 September 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Liz Green Live, BBC Radio Leeds, 5 September 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Questions, Questions, Radio 4, 4 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 

	Gardeners’ Question Time, Radio 4, 7 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News Bulletins, BBC1 and BBC News 24, 12 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	BBC News (1.00pm), BBC1, 23 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 



