
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 October 2015 to 31 March 2016 the Unit reached findings on 152 complaints 
concerning 131 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  13  13   
Political bias  13  9  
Other bias  49  41  
Factual inaccuracy  52  45  
Offence to public taste  4  4  
Offensive language  2  2 
Sexual conduct  1  1 
Violence  1  1 
Sensitivity and portrayal  2  2   
Racism  6  4  
Commercial concerns  4  4 
Standards of interviewing/presentation  3  3 
Other  2  2 
 

Total  152  131 

 
In the period 1 October 2015 – 31 March 2016, 25 complaints were upheld (9 of them partly) 
– 16.5% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 
14 items (10.5% of the total).  5 complaints, about 5 items, were resolved.  The bulletin 

includes summaries of these cases (and of a finding on Jeremy Vine, Radio 2, which 
relates closely to one of them, although the finding was reached after 31 March). 
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (5 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October 2015 – 31 March 2016, 75.5% of 
replies were sent within their target time. Over the whole reporting year, 81% of replies were 
sent within their target time. 
 



Summaries of upheld/resolved complaints 

 

 

BBC World News (5.45am), News Channel, 13 October 2015 

Complaint 
During a review of the morning’s papers, a report that the US had agreed to accept 10,000 
Syrian immigrants during the coming year was discussed.  A viewer complained that one of 
the presenters had inappropriately expressed a personal view on the topic. 

 

Outcome 
While the content of the presenter’s comments might have been justifiable in other 
circumstances (for example, if he had been challenging a contrary view expressed by the 
guest reviewer), they were unprompted by anything said by the guest on this occasion, and 
were delivered in a manner which gave the impression of expressing a warmly-held view.  
However, BBC News had acknowledged and apologised for a lapse in objectivity in previous 
correspondence, and this was sufficient to resolve the issue of complaint. 

Resolved 



 

Just about to read Roger Mitchell’s blueprint on Scottish football, @BBCTomEnglish  

Complaint 
Mr Mitchell, a former Chief Executive of the Scottish Premier League, complained that Tom 
English’s tweet (quoted above), which was accompanied by a picture of the front cover of an 
edition of The Beano featuring Roger the Dodger, amounted to personal abuse and ridicule. 
 

Outcome 
The ECU agreed that the tweet went beyond the licence for BBC reporters to offer “a 
professional judgement rooted in evidence”



 

Further action 
The Editor has reminded staff of the variables that must be taken into account when 



included £645.45 charged in January but not paid by the occupant, and would have given 
viewers the misleading impression that it was in addition to the January bill.  The expert’s 
comments, however, were confined to factual matters and raised no issue of balance. 

Partly upheld 

 

Further action 
The production team were reminded of the need for care when comparing and summarising 
complex information. The programme will not be repeated in its original form. 
 
 





Outcome 
The ECU did not find overall bias, but did find that some significant points, which were made 



Further action 
Mr Gardner has been reminded of the importance of precise phrasing, even in live items. 
 
 

Today, Radio 4, 19 October 2015 

Complaint 
Seven listeners complained that an exchange between John Humphrys and the BBC’s 
Middle East Correspondent Kevin Connolly, prompted by the latest in a series of apparently 
spontaneous attacks on Israelis by individual Palestinians, had given a misleading 
impression of the scale of Israeli casualties. 

 

Outcome 
John Humphrys said “The number is mounting, isn’t it Kevin? It’s about fifty now, isn’t it?”, 
to which Kevin Connolly replied “We think about fifty dead over the last month or so, John 
– this sharp uptick of violence – not just that attack on the bus station in Beersheba, in 
Israeli itself but also on Saturday a wave of stabbing attacks in Hebron and Jerusalem”.  
The figure was intended to refer to all those killed in the recent “uptick of violence”, but in 
the context, and without clarification, listeners would have been likely to take it as referring 
only to Israeli dead.  As the Israeli death toll at that point stood at eight, this was 
misleading. 

Upheld  

 

Further action 
The Editor has reminded presenters and producers of the need to take care in presenting 
details about attacks and casualties in the Middle East. 

 

 

Victoria Derbyshire, BBC2, 19 May 2015 

Complaint 
Martin Lewis of moneysavingexpert.com took part from his office, via a fixed camera, in a 
discussion of payday loans and other consumer finance issues, during which he suggested 
that it would be cheaper to obtain a high-interest credit card, freeze it in a bowl of water and 
defrost before use than to take out a payday loan.  A viewer complained that the 
moneysavingexpert.com logo had been unduly prominent, and that Mr Lewis should have 
been asked for evidence to substantiate his suggestion.   

 

Outcome 
In the shot from the fixed camera, the company logo was shown down the left side of the 
picture.  As it was large and legible, and as Mr Lewis’ contribution accounted for more than 
half of the 11-minute item, the overall effect was of undue prominence.  However, the self-
evident absurdity of Mr Lewis’ suggestion would have made clear to listeners that he offered 
it as a graphic illustration of his point rather than a serious course of action. 

Partly upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded the production team of the need to avoid giving undue prominence 
to any particular concern in the course of a long-running interview. 
 
 

Watchdog, BBC1, 11 & 18 June and website 

Complaint 
The 18 June edition included a report on conditions in a number of branches of Pets at 
Home, and concluded that shortcomings identified in a programme broadcast in 2012 had 



trailer for the item in the 11 June edition, the website content linked to the item and the item 


