
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 October 2014 to 31 March 2015 the Unit reached findings on 340 complaints 
concerning 156 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  3  3   
Political bias  5  3  
Other bias  69  59  
Factual inaccuracy  92  51  
Offence to public taste  140  15  
Offensive language  1  1 
Violence  2  1 
Sensitivity and portrayal  7  4   
Bad example (adults)  2  2 
Racism  3  3  
Offence to religious feeling  11  9 
Commercial concerns  1  1 
Standards of interviewing/presentation  4  4 
 

Total  340  156 

 
In the period 1 October 2014 – 31 March 2015, 53 complaints were upheld (46 of them 
partly) – 15.5% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld 
against 10 items (3% of the total).  11 complaints, about 7 items, were resolved.  The 
bulletin includes summaries of these cases. 
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (10 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October 2014 – 31 March 2015, 84% of 
replies were sent within their target time. During the reporting year as a whole, 85% of 
replies were within target. 
 





 
Today, Radio 4, 1 July 2014  

Labour - working with or against business?, bbc.co.uk 

Complaint 
Craig Oliver, Director of Communications at 10 Downing St, complained about coverage of a 
Labour Party publication, “Mending the fractured economy”, in reports by Nick Robinson and 

news bulletins in Today.  The publication’s claim that 80% of new private sector jobs 
created between 2010 and 2012 were in London had been reported as “stark fact”, whereas 
it was incorrect and contradicted by data from the Office for National Statistics (ONS), and it 
had been erroneously said to apply to “the past four years”.  In reporting the claim 
uncritically and inaccurately in the first instance, the BBC had supported a Labour narrative, 
and in later coverage it had presented the matter as a dispute between Conservative and 
Labour about statistics, when it should simply have admitted error and made an appropriate 
correction. 
 

Outcome 

The term “stark fact” was used only in Nick Robinson’s blog, though the early Today reports 
gave a similar impression that the claim in question was undisputed.  When this inaccuracy 
was pointed out, Nick Robinson updated his blog to explain how the figures were contested, 

and reports later in Today were similarly emended.  In the view of the ECU, this sufficed to 
resolve the issue of complaint. It was also acknowledged that the figures related to 2010-
2012, not “the past four years” (a misunderstanding which originated from an error in the 
executive summary of the publication, perpetuated in the accompanying Labour Party press 
release), and Nick Robinson’s blog was corrected accordingly.  However, items in 

subsequent news bulletins in Today repeated the error, and the ECU accepted that this was 
a breach of the BBC’s editorial standards in relation to due accuracy.  
 
However, the ECU did not accept that the figures in question, taken from the Centre for 
Cities report “Cities Outlook 2014”, were incorrect or contradicted by the ONS.  The 
apparent disparity arose from methodologies which differed, primarily in their definitions of 
the public sector and their use of different data sources.  When “Cities Outlook 2014” was 
published in January it was prefaced by forewords by the Deputy Prime Minister and the 
Minister for Cities, and the Chancellor of the Exchequer had cited earlier figures from the 
same source in his 2010 Budget speech. So, although the figures were in fact disputed on 
this occasion, they came from a source which appeared to have been relied on at one time 
or another by all three major parties, and the ECU saw no grounds for the view that 
reporting them implied support for the narrative of one party.   

Resolved/upheld/not upheld 

 

Further action 
The Editor of the Radio Newsroom has reminded staff of the need to check press releases 
for factual accuracy, and of the importance of correcting errors as soon as they are pointed 
out. 
 
 

Today, Radio 4, 14 July 2014 

Complaint 
The 7.30am news bulletin referred to “Israel’s security operation” when reporting, very 
briefly, on events in the Gaza Strip. A listener complained that this appeared to endorse an 
Israeli narrative concerning those events, thus creating an impression of bias.  
 

Outcome 
The form of words in question resulted from efforts to vary the scripts of the bulletins, and 
was used only twice in the course of the programme. If the term “security operation” had 



been attributed to the Israeli government, there would have been no grounds for complaint.  
Without such attribution, however, the ECU agreed that the phrase tended to create the 
impression complained of. 

Upheld 

 

Further action 
The Head of the Radio Newsroom has reminded staff writing scripts for news summaries 
that the need to be brief should not be met at the price of accuracy.  
 
 

Today, Radio 4, 9 August 2014 

Complaint 
During a discussion about the issue of social justice in relation to the forthcoming 
referendum in Scotland, one of the participants said that Scotland had been a net 
contributor to the UK exchequer “for the last 30-odd years” – a claim which the presenter 
appeared to accept.  A listener complained that the presenter had endorsed an inaccurate 
claim, resulting in bias in favour of one side in the referendum campaign. 
 

Outcome 
The claim in question is at least open to dispute, and it was not duly accurate for the 
presenter to respond in terms which might have given the impression that it was established 
fact.  However, the issue of Scotland in relation to the UK exchequer was tangential to the 
topic of the discussion, and listeners would have been likely to understand the presenter’s 
intervention as an attempt to keep the discussion on track rather than an endorsement of 
one side in the referendum campaign. In the view of the ECU, it did not result in a departure 
from due impartiality.   

Partly upheld 
 

Further action 

The Editor of Today has discussed with the presenter the arguments around the issues of 
Scotland’s net fiscal contribution to the UK and has directed her to research by the IFS on 
the statistical picture. 
 
 

Richard Bacon, 5 Live, 11 August 2014 

Complaint 
A listener complained that Richard bacon’s statement that the Resurrection “didn’t happen” 
and was “made up” was offensive to Christians 
 

Outcome 
The statement, which would have been unexceptionable in some contexts, was gratuitous 
in the context of a discussion of the origin of Homo Sapiens, and was capable of causing 
offence. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded staff that religious beliefs are central to many people’s lives and 
care should be taken to avoid unjustified offence. 

 

 

News (6.00pm & 10.00pm), BBC1, 11 September 2014 

Complaint 



42 viewers complained to the Editorial Complaints Un ,c



Four listeners complained about some of the presenter’s comments on the topic of rape. 
 

Outcome 
It had quickly been acknowledged that the comments were ill-judged and had caused 
offence.  Nick Conrad had apologised at the beginning of the first edition of his programme 
to be broadcast after complaints had been received, and the BBC Executive had posted a 
statement of acknowledgement and apology on bbc.co.uk.  Although the complainants 
questioned both the adequacy and the sincerity of these apologies, the ECU thought them 
sufficient to address the breach of editorial standards in question. 

Resolved 

 
 



The programme included archive footage featuring “civet coffee”, and showing a 
celebrity chef feeding a coffee bean to a captive civet cat in Indonesia.  A viewer 
complained that this tended to promote a practice which was both cruel to the 
animals involved and against the interests of conservation. 
 

Outcome 
The footage gave the impression that the use of captive civet cats in coffee 
production was uncontroversial, and that their natural diet consisted entirely of 
coffee beans (a diet which can in fact cause illness and death). 
Upheld 

 

Further action 
The finding has been shared with the TV Editorial Group, and the footage will not be re-
broadcast. 
 
 

A universal plug socket...at last?, bbc.co.uk 



A reader of this country profile complained of a number of inaccuracies he considered 
derogatory towards Eritrea, including the statement that “A 2011 UN report estimated that 
about 70% of Eritreans cannot meet their food needs on their own” 
 

Outcome 
In response to the complaint, BBC News had already acknowledged that no such UN 
report was published in 2011 and that there was not enough evidence to support the claim 
that more than two thirds of Eritreans could not meet their own food needs.  Noting that the 
article had been amended accordingly, and that the other statements contested by the 
complainant appeared to be accurate, the ECU considered the issue of complaint to have 
been resolved. 

Resolved 

 
 
Gaza: How Hamas tunnel network grew, bbc.co.uk 

Complaint 
Three readers of this article complained that the description of its author as “an independent 


