
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 March to 30 September 2013 the Unit reached findings on 235 complaints 
concerning 187 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  18 18    
Infringement of privacy  2 2 
Political bias  3 3   
Other bias  59 35   
Factual inaccuracy  100 84   
Offence to public taste  26 24   
Sensitivity and portrayal  2 2    
Bad example (children)  1 1 
Bad example (adults)  2 1 
Racism  6 4  
Offence to religious feeling  7 5 
Commercial concerns  3 3  
Standards of interviewing/presentation  6 5 
 

Total  235 187 

 
In the period 1 March – 30 September 2013, 26 complaints were upheld (10 of them partly) 
– 11% of the total.  Of the items investigated in the period



 



Reporting Scotland, BBC1 Scotland, 24 September 2012 (6.30pm) 

Complaint 
A viewer complained that a report on the deaths of three people in a canoeing accident 
confused the distinction between life jackets and buoyancy aids. 
 

Outcome 
The piece was edited in a way which gave the impression that a representative of the RNLI 
was demonstrating the benefits of a buoyancy aid, when in fact he was talking about (and 
showing) a life jacket.  The programme team quickly recognised that this impression was 
misleading, and the version of the item broadcast later that evening was edited to remove it, 
but the original broadcast could have caused confusion over the correct use of safety 
equipment, in a context where the use of life jackets rather than buoyancy aids might have 
made the difference between life and death. 

Upheld 
 

Further action 
News teams have been reminded of the need to ensure absolute accuracy of description, 
particularly when the subject matter is safety equipment and its use. 
 
 

BBC News, 14 November 2012 

Complaint 
The programme included a studio interview with Jonathan Sacerdoti about recent Israeli 
actions in Gaza.  Two viewers complained that he had not been identified as a pro-Israeli 
speaker, which was misleading and resulted in bias. 
 

Outcome 
Mr Sacerdoti was introduced as the Director of the Institute for Middle Eastern Democracy, 
and it was not made clear that he is an active proponent of the Israeli viewpoint.  What he 
said in the course of the interview was a legitimate expression of that viewpoint, and his 
appearance in the programme was in keeping with the requirements of due impartiality. 
However, as a matter of due accuracy, viewers should have been made aware that he was 
not a neutral commentator. 

Partly upheld  

 

Further action 
The production team have been reminded of the importance of clearly summarising the 
standpoint of any interviewee where it is relevant and not immediately clear from their 
position or the title of their organisation. 

 
 

#Gaza militants launch missiles at Tel Aviv in 1st rocket attack on Israeli capital since 

1991 Gulf War http://bbc.in/QJkWK7 , BBC News, 15 November 2012 

Complaint 
This was a tweet posted to draw attention to an online article.  A reader complained that it 
referred to Tel Aviv as the capital of Israel.   
 

Outcome 
The ECU agreed that this was inaccurate (the inaccuracy was not repeated in the article 
itself) but found that the correction and apology already made by BBC News was sufficient 
to resolve the issue. 

Resolved 

https://twitter.com/search?q=%23Gaza&src=hash
http://t.co/nYFIxg1E








 

Judi Spiers Show, BBC Radio Devon, 20 May 2013 

Complaint 
A listener complained that a homeopath who was interviewed on the programme was 
allowed to make the misleading claim that an organisation working in Tanzania had 
successfully treated patients using homeopathic remedies.   
 

Outcome 
The presenter appeared to endorse the claims that were made for the efficacy of 
homeopathic remedies and failed to challenge the assertion that homeopathic remedies had 
been effective in treating patients with a range of medical conditions, including the side 
effects of HIV medication.  As there is no scientific support for them, such claims are 
controversial and the item fell short of due impartiality 

Upheld 
 

Further Action 
The finding was discussed with the presenter and producer, and all the station's non-news 
programme teams have been reminded of their commitment to due impartiality in all 
interviews. 
 
 

News (7.00pm), Radio 4, 21 May 2013 

Complaint 
A listener said that an item on the impending retirement of Sir David Nicholson, Chief 
Executive of NHS England, gave the inaccurate impression that the Francis Report had 
found that there had been hundreds of avoidable deaths at Stafford Hospital.  In fact it had 
concluded that it would be unsafe to infer from the figures that there had been any particular 
number of avoidable or unnecessary deaths. 
 

Outcome 
The report had been commissioned in the light of concerns about mortality rates, and had 
found evidence of very serious problems at the Trust.  However it did not conclude that 
there had been “hundreds of avoidable deaths” and had warned against drawing such 
conclusions from the data.  The ECU concluded that the reference to “the inquiry report into 
hundreds of avoidable deaths at Stafford Hospital” had inaccurately characterised the 
Francis Report.  

Upheld 

 

Further action 
News teams have been re-briefed on the importance of clarity when discussing an issue as 
complex as this in a short summary. 
 
 

Sadie J, CBBC, 16 June 2013 

Complaint 
A viewer complained that the reference to a character as “a small-minded, OCD neat freak” 
was offensive because it trivialised a recognised medical condition and perpetuated a 
negative and inaccurate stereotype of people with Obsessive Compulsive Disorder. 





the forthcoming report would include specific figures for the number of deaths above the 
national average which occurred in the 14 Trusts between 2005 and 2010. 
 

Outcome 
The ECU did not uphold the main points of complaint.  It concluded that it was accurate to 
describe Sir Brian as an “independent expert on mortality rates” and reasonable to report his 
views in advance of the publication of a major report on standards of health care.  However 
it agreed the original version of the article which suggested the report would contain specific 
figures for the number of deaths above the national average was incorrect because it was 
known that no such figures would be included.  The article was subsequently corrected once 
the error had been brought to the attention of the journalist.  In the view of the ECU, this was 
sufficient to resolve the issues of complaint 

Resolved 
 
 

The Gaza Surf Club, bbc.co.uk 

Complaint 
This programme page accompanying the online version of a Radio 4 piece dealt with a 
group of young surfers in Gaza and their efforts to pursue their sport despite difficulties 
arising from the Israeli blockade.  A reader had complained of inaccuracies, all tending to 
give an unfavourable impression of Israel, and the wording of the article had been changed 
as a result.  He complained to the ECU that the page still created a misleading impression, 
and argued that it should indicate that changes had been made and explain why.    
 

Outcome 
The ECU found that the impression created by the amended article was not misleading, and 
that the original inaccuracies were not serious enough to warrant the addition to the page 
suggested by the complainant. 

Resolved 
 
 

Why Do Some UK Jews Settle in Israeli-occupied land?, BBC News Online 

Complaint 
This article was about the experiences of two men from the UK (and their families) who had 
chosen to move to settlements in the Israeli-occupied West Bank.  Seven readers 
challenged the accuracy of what the settlers were quoted as saying. 
 

Outcome 
In most instances, the ECU found either that there was no inaccuracy or that the matter was 
one of opinion rather than fact.  However, the statements by one of the settlers that “About 
90% of settlements are right on the border of the Green Line” and “It is relatively rare to find 
a hilltop settlement”, singled out by four of the complainants, were inaccurate in a way 
which, in the context, was materially misleading 

Partly upheld 

 

Further action 
Writers will be reminded of the need to ensure that a misleading impression does not arise 
from the use of quotes from interviews. 
 

 


