
 

Analysis of complaints................................................................................................ 2 
Standards of service................................................................................................... 2 
Summaries of upheld complaints ............................................................................... 2 

BBC News (10.00pm), BBC1, 25 January 2008 ..................................................... 2 
Complaint ............................................................................................................ 2 
Ruling.................................................................................................................. 2 
Further action...................................................................................................... 3 

News (08.00am), Radio Merseyside, 14 February 2008......................................... 3 
Complaint ............................................................................................................ 3 
Outcome ............................................................................................................. 3 
Further action...................................................................................................... 3 

The Curse of Steptoe, BBC4, 19 March 2008 ........................................................ 3 
Complaint ............................................................................................................ 3 
Outcome ............................................................................................................. 3 
Further action...................................................................................................... 3 

Breakfast, BBC1, 19 March 2008 ........................................................................... 4 
Complaint ............................................................................................................ 4 
Outcome ............................................................................................................. 4 
Further Action...................................................................................................... 4 

Six o’Clock News, Radio 4, 11 April 2008............................................................... 4 
Complaint ............................................................................................................ 4 
Outcome ............................................................................................................. 4 
Further action...................................................................................................... 4 

The ONE Show, BBC1, 12 June 2008.................................................................... 4 
Complaint ............................................................................................................ 4 
Outcome ............................................................................................................. 5 

All Things Considered, Radio Wales, 22 June 2008............................................... 5 
Complaint ............................................................................................................ 5 
Outcome ............................................................................................................. 5 
Further action...................................................................................................... 5 

BBC Wales will ensure that staff are clear about the need for alertness, when 
exploring one person’s perspective on events, to material which may potentially 
affect other interested parties..................................................................................... 5 

Weakest Link Special, BBC1, 5 July 2008.............................................................. 5 
Complaint ............................................................................................................ 5 
Outcome ............................................................................................................. 5 
Further action...................................................................................................... 5 

Atom, BBC4, 26 July – 9 August 2007.................................................................... 6 
Complaint ............................................................................................................ 6 
Outcome ............................................................................................................. 6 
Further action...................................................................................................... 6 

 



Analysis of complaints 



Party upheld 

Further action 
The Editor of the 10.00pm News has taken his production team through the issues arising 
from the finding, and reminded staff of the importance of checking their facts carefully and 
using accurate language when scripting introductions to items. 

News (08.00am), Radio Merseyside, 14 February 2008 
Complaint 
A listener complained of a misleading impression that the official report on the death of 
Jessica Randall (a baby murdered by her father) had found senior social workers to blame. 

Outcome 
Because of the way an item prepared by the political news team at Westminster had been 
edited by Radio Merseyside, a misleading impression was inadvertently given.  However, the 
headline supplied by Westminster, which referred to “calls for senior social workers to take 
responsibility”, contributed to the misleading impression because the item itself contained 
only one such call, by a local MP. 

Further action 
The Managing Editor of Radio Merseyside has discussed the issues arising from the finding 
with the individuals directly involved, and stressed to newsroom staff the importance of 
ensuring that portions of prepared items are not broadcast without due consideration of their 
context in the full story. Advice to this effect will be included in the station guide, which is 
currently under revision, and which is issued to all staff. Reporters at Westminster have also 
been reminded that the stories they provide are sometimes not used in their entirety by the 
radio stations they serve, and that introductory lines must be completely fair and accurate, 
even when heard in isolation from the main story. 

The Curse of Steptoe, BBC4, 19 March 2008 
Complaint 
The brother of Harry H Corbett’s deceased second wife Maureen complained of numerous 
specific inaccuracies and a false overall impression, with elements of unfairness to Corbett 
himself, his second wife and Wilfrid Brambell. 

Outcome 
In most instances, the ECU found that the departures from ascertainable fact were legitimate 
exercises of dramatic license in the context of a drama featuring living or well-remembered 
people. However, the drama gave the impression that Maureen’s relationship with Corbett 
preceded, and might have contributed to, the breakdown of his marriage with Sheila Steafel, 
whereas the chronology established by the ECU did not support this. The drama also gave 
the impression that the end of Steptoe and Son was immediately preceded, if not 
precipitated, by the birth of Corbett’s first child. This was a dramatic device which had the 
legitimate intention of illustrating the change in Corbett’s attitudes and priorities brought 
about by family life. However, the two events were separated by eight years, so the device 
tended to mislead viewers significantly on an aspect of the narrative central to their interest 
in the drama.  The complaint was upheld on these two points. 
Partly upheld 

Further action 
The BBC will not re-broadcast the programme without appropriate editing and content 
information. 



Breakfast, BBC1, 19 March 2008  
Complaint 
The programme included an item on the drama The Curse of Steptoe, which was to be 
broadcast on BBC4 that evening. The brother-in-law of the late Harry H Corbett complained 
that the item gave a misleading impression of the extent to which the drama was based on 
fact and, in particular, that it falsely suggested Corbett and his co-star Wilfrid Brambell 
loathed each other. 

Outcome 
The item did not give an unambiguous impression that The Curse of Steptoe was entirely 
factual; while the actor playing Brambell described it at one point as “all fact”, he added that 
some of it was speculation. However, the suggestion that Bramble and Corbett loathed each 
other was presented as established fact, whereas the balance of first-hand evidence is that 
this was by no means the case (and nor was it the impression given by the drama itself). 

Further Action 
The Editor of Breakfast has discussed the issues arising from the finding with her team, 
underlining the importance of subjecting BBC-made programmes to the same level of 
editorial scrutiny as those made by independent companies. In addition, the team has 
discussed the need to identify the potential pitfalls in advance and alert the presenters and 
editors to any sweeping factual claims which are likely to be made. This will be included as 
part of the programme briefing process in the future. 

Six o’Clock News, Radio 4, 11 April 2008 
Complaint 
A listener complained that the Regulation of Investigatory Powers Act 2000 had been 
incorrectly described as “anti-terrorist legislation”, introduced “as the threat of global 
terrorism was on the rise”. 

Outcome 
It is clear from the terms in which the legislation was presented to Parliament that it was not 
primarily an anti-terrorist measure, and it predated the main events which contributed to the 
rise in the perceived threat of global terror. 

Further action 
News management has circulated a note outlining the purposes of the Act and making clear 
that BBC journalists should not refer to it as anti-terrorist legislation. 

The ONE Show, BBC1, 12 June 2008 
Complaint 
The programme included an item prompted by Hair Loss Awareness Month. A viewer 
pointed out that Hair Loss Awareness Month was an initiative by the manufacturers of a 
product sold as promoting hair re-growth, that both the presenter of the item and the 
celebrity guest were advertised by the manufacturers as endorsing the product, and that the 



Outcome 
Although Hair Loss Awareness Month was commercially inspired, the subject of hair loss 
was a legitimate one for the programme to cover. As the product in question was not 
identified in the programme, the BBC’s guidelines on undue prominence for commercial 
products were not contravened. The links from the programme’s website to a commercial 
website, in contrast, were inappropriate and contrary to the relevant BBC guidelines.  
However, as both links were removed independently of the ECU investigation (the second, 
having initially been overlooked, was removed as soon as the Editor became aware of the 
oversight) the ECU regarded this aspect of the complaint as resolved. 

All Things Considered, Radio Wales, 22 June 2008 
Complaint 
The programme consisted of an interview with Siôn Jenkins, whose conviction for murdering 
his foster-daughter was overturned in 2006. His former wife complained that Mr Jenkins had 
given the false impression that she had admitted to giving unreliable evidence in court. She 
also complained that he had been allowed to make a number of statements which were 
misleading and, in some cases, capable of having an adverse impact on their children. 

Outcome 
During the interview, Mr Jenkins referred to a letter his former wife had written to a judge.  
The letter was in response to a request to give evidence at Mr Jenkins’ second trial, and 
expressed her apprehensions about doing so. However, this context was not made clear in 
the programme, and the impression was given that she had admitted that her evidence in 
the original trial might have been unreliable. This impression was incorrect, and unfair to her.  
The other statements in question, though clearly touching on matters of ongoing sensitivity, 
were legitimate in the context of an interview which focused on Mr Jenkins’ own appreciation 
of his situation during his trial and conviction and subsequent re-trials.   

Further action 
BBC Wales will ensure that staff are clear about the need for alertness, when exploring one 
person’s perspective on events, to material which may potentially affect other interested 
parties. 

Weakest Link Special, BBC1, 5 July 2008  
Complaint 
A viewer complained that a series of exchanges which culminated in Anne Robinson asking 
one of the celebrity contestants “Do people feel sorry for you and offer you a shag?” was 
inappropriate for a transmission time when significant numbers of children were likely to be 
watching. 

Outcome 
The programme was a repeat, broadcast at 5.50pm on a Saturday, immediately before the 
culminating episode of a series of Doctor Who. While gentle sexual innuendo is often a 
feature of Weakest Link, the exchanges in question were more insistent and, finally, more 
explicit than was usual for the programme or appropriate for transmission at a time when it 
could be expected that the audience would include significant numbers of children. 

Further action 
Any further repeat will be in an appropriate slot. 



Atom, BBC4, 26 July – 9 August 2007 
Complaint 
A viewer of this series on the physics of the atom complained of inaccuracies and over-
simplifications, both in its account of the development of scientific thinking about the subject 
and in its presentation of the relevant scientific concepts. 

Outcome 
Most of the instances complained of were the kind of simplifications or approximations which 
are warranted in the effort to present complex science to a non-specialist audience.  
However, the statement that “100 years ago arguing atoms were real was considered by 
most scientists to be a waste of time” gave a misleading impression of the balance of 
scientific opinion at the beginning of the 20th century. 

Further action 
The Commissioning Executive discussed the issues arising from the finding with the 
programme team, and the misleading impression will be rectified before any re-broadcast. 


	 
	 
	 Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	BBC News (10.00pm), BBC1, 25 January 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News (08.00am), Radio Merseyside, 14 February 2008 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	The Curse of Steptoe, BBC4, 19 March 2008 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Breakfast, BBC1, 19 March 2008  
	Complaint 
	Outcome 
	Further Action 

	Six o’Clock News, Radio 4, 11 April 2008 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	The ONE Show, BBC1, 12 June 2008 
	Complaint 
	Outcome 

	All Things Considered, Radio Wales, 22 June 2008 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Weakest Link Special, BBC1, 5 July 2008  
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Atom, BBC4, 26 July – 9 August 2007 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 



