
Analysis of complaints................................................................................................ 2 
Standards of service................................................................................................... 2 
Summaries of upheld complaints ............................................................................... 2 

Guinea Pig Kids, BBC2, 30 November 2004 and related websites ........................ 2 
News (10.00pm), BBC1, 18 April 2006 ................................................................... 3 
Points West, BBC1 (West), 29 January 2007 ......................................................... 4 
Look North, BBC1 (North East) & Drivetime, 



Analysis of complaints 

From 1 July to 30 September 2007 the Unit reached findings on 63 complaints concerning 
61 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 
Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 7 7
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 3 3
Party political bias 4 4
Other bias 24 22
Factual inaccuracy 11 11
Offence to public taste 2 2
Violence 1 1
Sensitivity and portrayal 5 5
Racism 1 1
Bad example (adults) 2 2
Bad example (children) 1 1
Commercial concerns 1 1
Other 1 1
Total 63 61
In the period 1 July - 30 September, 19 complaints were upheld (15 of them partly) - 30% of 
the total.  Of the items investigated in the April - June quarter, complaints were upheld 
against 17 items (28% of the total).  A further 4 complaints (about 4 items) were resolved.  
This report contains summaries of the findings in those cases (with the exception of findings 
on a complaint about a broadcast and related news and online coverage, the last of which 
was not reached until the October-November quarter, and an unrelated finding where 
appropriate further action has not yet been decided upon, which will be reported in the next 
bulletin). 

Standards of service 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (11 in this quarter) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 July - 30 September, 60.5% of replies were 
sent within their target time. 

Summaries of upheld complaints 

Guinea Pig Kids, BBC2, 30 November 2004 and related websites 

Complaint 
The Director of Planning and Policy Research of the New York-based Center for HIV Law 
and Policy, supported by several academics and other agencies involved in HIV research 
and treatment, complained that the programme unfairly claimed that New York City’s 
Administration for Children’s Services, together with a number of medical and child care 
institutions, “effectively conspired to force helpless children of colour into inappropriate and 
sinister ‘experiments’ when in fact they made life saving drugs already approved for adults 
available to children living with HIV/AIDS who were in the foster care system”, that it gave a 
misleading impression of the effects of anti-HIV medication, and that it falsely claimed that 



“denying medication to children with AIDS will improve their health while appropriate 
treatment will kill them”. 

Ruling 
The programme explored legitimate concerns about a research project involving the testing 
of anti-HIV drugs on children in the care system, where (it had emerged) there had been a 
failure in some cases to provide independent advocacy as required by the research 
protocols.  However, the programme portrayed this failure as being the more serious 
because the drugs being trialled were, it claimed, both “lethal” and ineffective. In support of 
these claims, the programme interviewed an expert witness who was, though the audience 
was not told, a leading advocate of the propositions that HIV is unconnected with AIDS, that 
anti-retroviral drugs do not work in the treatment of AIDS and that they are, in fact, 
responsible for deaths attributed to AIDS. The audience was not told that his was a minority 
and controversial view which would be challenged by mainstream medical opinion. No other 
medical opinion was heard on this subject. 

The programme also gave the false impression that parents or carers who objected to their 
children being placed in the trials risked losing custody of their children. In fact, the three 
case studies which created this impression did not involve children connected with the trials.  
Though there was no explicit claim that “denying medication to children with AIDS will 
improve their health while appropriate treatment will kill them”, the treatment of case studies 
in the programme contributed to that impression. 
Party upheld 

Further action 
A correction will be published on bbc.co.uk, as part of the pages on which the material 
complained of appears, with a link to this summary.  In addition, the ECU will contact other 
websites featuring the material in order to draw their attention to its ruling.  The management 
of BBC News is addressing the issues arising from the ruling for the commissioning and 
supervision of independent productions of this kind. 

News (10.00pm), BBC1, 18 April 2006 

Complaint 
A viewer complained about references to the Greenpeace report, “Chernobyl Catastrophe 
Consequences on Human Health” in a Newsnight item and in news bulletins in “the lead-up” 
to the item.  By quoting the report’s estimate of about 100,000 excess deaths attributable to 
Chernobyl without appropriate qualification, the BBC had given credence to a highly 
tendentious figure from a campaigning organisation with a dubious record in the presentation 
of evidence. 

Ruling 
There was no Newsnight item matching the description.  However, the 6.00pm and 
10.00pm bulletins on BBC1 included packages linked to the 20th anniversary of the 
Chernobyl explosion which alluded to the Greenpeace report.  There was nothing in the 
body of the packages or in the studio introduction to the package in the 6.00pm bulletin 
which would have led viewers to give undue credence to the Greenpeace estimate, but the 
studio introduction in the 10.00pm bulletin didn’t make it sufficiently clear that the figure 
came from a campaigning source. 
Party upheld 

Further action 
The Editor of the bulletin reminded the programme team of the need to ensure that claims by 
campaigning organisations are clearly identified as such. 



Points West, BBC1 (West), 29 January 2007  

Complaint 
A viewer complained that, in an item on a case of alleged bullying at Bulford Army Camp, the 
reporter had gratuitously introduced criticism of the Government which, reinforced by an 
interview with a Conservative MP, resulted in anti-Government bias. 

Ruling 
The concerns which had arisen in relation to Bulford Camp were not isolated ones, and it 
was legitimate, particularly in a region where the army is prominent, to broaden the story to 
include questions of army morale and the effect on it of the Government’s actions.  It was 
also legitimate to include an interview with the MP in question, who had served in the army 
and whose answers largely reflected his military experience rather than his political 
affiliation.  However, the premises of the presenter’s questions, together with the opportunity 
offered to an opposition MP to criticise the Government in a controversial area without 
challenge resulted in a degree of bias. 
Party upheld 

Further action 
The Editor of Points West discussed the issues arising from the finding with the reporter 
concerned. 

Look North, BBC1 (North East) & Drivetime, Radio Newcastle, 3 April 2007 

Complaint 
Sunderland Housing Group (which has since changed its name to Gentoo Group Ltd) a 
Registered Social Landlord (RSL) which manages what was the Sunderland Council housing 
stock, complained that reports in these two programmes, which dealt with a proposed 
restructuring of the organisation, gave a wrong impression that the Group and its executive 
were taking a controlling share in the board which would enable it to put up rents and sell 
housing stock; that the Group was facing massive tax problems; that a consultative exercise 
conducted amongst its tenants was inadequate; that the wording used in the reports showed 
bias against the Group; that the outcome of an application for judicial review by tenants had 
been inaccurately reported; and that the Group had not been afforded a proper right of reply. 

Ruling 
The proposed restructuring of Sunderland Housing Group was complex, involving the 
transfer of stock from four of its subsidiary companies to a fifth which would become the 
RSL. To avoid a tax liability of several million pounds, voting rights were to be amended 
temporarily to demonstrate that the parent company had control over the subsidiaries, which 
would then be wound up.  The broadcast items, however, failed to make clear that this was 
not a permanent arrangement, which would have conferred upon the board and the 
executive the power to raise rents and sell off stock.  In fact, none of this was the case.  The 
items also misconstrued the tax liability which might arise if these arrangements were not put 
in place within the current financial year as a pending “massive tax bill” which would lead to 
redundancies.  Prior to broadcast, moreover, the programmes had failed to put a number of 
the substantive allegations to Sunderland Housing Group.  Had they done so, it is likely that 
these mistakes would have been corrected.  These points of complaint were upheld.  Further 
complaints concerning biased language and the way that a consultative exercise and an 
application for judicial review by tenants were reported were not upheld. 
Party upheld 



Further action 
The issues arising from the finding have been discussed with the programme-makers 
concerned, with a view to not repeating the errors in future reports.  The items complained of 
will not be re-transmitted, and an appropriate correction will be broadcast. 

Scotland Live, Radio Scotland, 2 May 2007 

Complaint 
The programme, on the eve of the Scottish local and Parliamentary elections, included an 
item intended to reflect the experiences of activists from the main parties during the 
campaign in Dundee.  Fraser Macpherson, a Liberal Democrat Councillor, complained that 
interviews with himself and one of his Council colleagues were dropped from the item, on the 
grounds that the item had not intended to include candidates for the Council (the parties 
having been informed beforehand that Parliamentary candidates were to be excluded, but 
not that Councillors too were ineligible).  This resulted in no Liberal Democrat representation 
in the item - a fault compounded by the inclusion of a Conservative interviewee who was in 
fact a Councillor.  In response to his original complaint, the Editor of Scotland Live 
acknowledged that the programme team had failed to make clear to the parties that 
candidates for both the Council and the Scottish Parliament were to be excluded from the 
item, and to identify one of the Conservative interviewees as a Council candidate.  However, 



Israelis from Iraq remember Babylon, news.bbc.co.uk, 7 May 2007 

Complaint 
A visitor to the page, which included first-hand accounts of their upbringing in Iraq by two 
Israelis, complained that the item gave the misleading impression that Iraqi Jews had not 
experienced difficulties until around the time of the creation of the State of Israel, and that 
the selection of two such testimonies indicated bias. 

Ruling 



of the research situation on the level of mistakes, it would not be accurate to regard this as a 
“warning” that one kind of ballot paper was significantly more likely to lead to mistakes than 
another as The Scotsman had suggested. 
Upheld 

Further action 
The management of BBC Radio News discussed the issues arising from the finding with the 
programme team. 

News (10.00pm), BBC1, 18 May 2007 

Complaint 
A viewer complained that the lead item, about the Commons vote on the proposal to exempt 
Parliament from provisions of the Freedom of Information Act, displayed bias. 

Ruling 
Independently of the ECU investigation, News management had discussed this item, and 
agreed that it did not meet the BBC’s standards of impartiality.  They accepted that the tone 
of the lead-in, the report itself and the two-way between the presenter and the reporter 



were presented uncritically.  This reinforced the misleading impression, and was unfair to 
Prof Repacholi.  
Partly upheld 

Further action 
The Executive Editor/Commissioning Editor for TV Current Affairs discussed the finding, and 
the need to reflect the weight of scientific opinion effectively, with the Panorama team. The 
team is also planning a special session to explore issues of balance and fair dealing with 
contributors in relation to scientific and medical topics. The finding against this edition of 
Panorama will be marked on the programme website in the appropriate place. 

NewsWatch, BBC1, 25 May 2007 

Complaint 
A viewer complained that an item about the edition of Panorama subtitled 



impartiality set out in the BBC’s Editorial Guidelines.  The presenter had adduced no 
evidence for his statement, whereas the guidelines on accuracy require BBC output to be 
“based on sound evidence” and avoid “unfounded speculation”; Sky News had not been 
given the right of reply required by the guidelines on fairness in cases where individuals or 
organisations were the subject of allegations; and the statement in question, together with a 
later statement of preference for BBC News over Sky News, showed bias towards the BBC, 
contrary to the guidelines on impartiality.  In earlier correspondence, the producer of the 
programme had offered an apology for what he acknowledged was an inappropriate 
comparison, but had not accepted that there had been unfairness or partiality.  The 
complainant maintained that the breach of standards was serious enough to warrant a 
written and on-air apology acknowledging inaccurate, unfair and partial treatment of Sky 
News. 

Ruling 
The presenter’s remarks were in response to Sir Gerald’s observation that the only coverage 
of Parliament he could rely on was that of Sky News.  Though it was unfortunate that the 
presenter chose to make a comparison between Sky News and a BBC service, the manner 
of his response was appropriate in the context of an interview with a guest who was making 
his points with characteristic forcefulness, and the Unit found no breach of due impartiality.  
On the issue of accuracy, the Unit noted that, although the presenter had offered no 
evidence in support of his remarks, they represented a journalistic judgement by an 
experienced news professional, and so could not be described as “unfounded speculation”; 
and, in the absence of any evidence that his judgement had been incorrect, the Unit was 
unable to reach a finding of inaccuracy.  On the issue of unfairness to Sky, the Unit noted 
that, although Sir Gerald had responded with further praise for Sky News, he was not 
speaking as a representative of Sky, and his comments were not addressed to the issue of 
its relative accuracy.  To the extent that a specific criticism of Sky News was made in 
circumstances where there was no practical possibility of a response on Sky’s behalf, there 
was an element of unfairness to Sky.  However, as this occurred during a passing exchange 
in which Sky News had been warmly commended by Sir Gerald, a broadcast apology would 
have been disproportionate to the offence and any impact it might have had on listeners’ 
perceptions of Sky News. 
Resolved 

When is a gun not a gun?, news.bbc.co.uk, 29 June 2007 

Complaint 
For a short time, an item on the trial of a dealer in antique guns reported that he had been 
found guilty on a charge of selling weapons which had been used in at least 14 gang-related 
shootings, including three murders.  In fact, he had been found innocent, and the item was 
corrected when the error was noticed.  The complainant maintained that, as well as 
acknowledging the error in correspondence, the BBC should acknowledge it publicly. 

Ruling 
Two versions of the item had been prepared, in anticipation of each possible verdict, and the 
wrong one had been erroneously posed.  Although it had remained uncorrected only for a 
short time, the ECU took the view that the error was of the kind to which the following 
guideline applied: “We should normally acknowledge serious factual errors and correct 
mistakes quickly and clearly.  Inaccuracy may lead to a complaint of unfairness.  An effective 
way of correcting a mistake is saying what was wrong as well as putting it right”.  
Upheld 

Further action 
A link directing readers to this finding will be added to the item. 





a video link with the words “Poll suggests only a third of Scots support plan”.  As the poll in 
question included no published figure for support for the plan to have a referendum, the 
juxtaposition was misleading in the sense complained of.  However, it was only a matter of 
hours before the link was superseded by a link to footage from the launch itself, so the 
misleading impression did not persist. 
Resolved 
 


	 Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Guinea Pig Kids, BBC2, 30 November 2004 and related websites 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News (10.00pm), BBC1, 18 April 2006 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Points West, BBC1 (West), 29 January 2007  
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Look North, BBC1 (North East) & Drivetime, Radio Newcastle, 3 April 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Scotland Live, Radio Scotland, 2 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 

	Garage biofuel pumps called for, news.bbc.co.uk, 3 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Israelis from Iraq remember Babylon, news.bbc.co.uk, 7 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Richard Bacon, Radio Five Live, 7 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	PM, Radio 4, 8 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News (10.00pm), BBC1, 18 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Panorama: Wi-fi: a Warning Signal, BBC1, 21 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	NewsWatch, BBC1, 25 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Drive, Radio 5 Live, 12 June 2007 
	Complaint 
	Ruling 

	When is a gun not a gun?, news.bbc.co.uk, 29 June 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Newsnight, BBC2, 19 July 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Morning Extra, Radio Scotland, 14 August 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	SNP outlines independence plans, news.bbc.co.uk, 14 August 2007 
	Complaint 
	Ruling 



