
Analysis of complaints................................................................................................ 2 
Standards of service................................................................................................... 2 
Summaries of upheld complaints ............................................................................... 2 

Force apology over racist remarks, bbc.co.uk, 4 April 2005 ................................... 2 
Council mosque decision ‘flawed’, bbc.co.uk, 29 November 2006 ......................... 2 
Council decides on town mosque, bbc.co.uk, 21 December 2006 ......................... 2 
Controversial mosque plan backed, bbc.co.uk, 22 December 2006....................... 2 
Inside Out, BBC1 (East), 6 November 2006 ........................................................... 3 
Newsnight, BBC2 & File on 4, Radio 4, 14 November 2006................................... 3 
Scott Mills, Radio 1, 24 November 2006................................................................. 4 
Monkeys, Rats and Me, BBC 2, 27 November 2006 .............................................. 4 



Analysis of complaints 

From 1 April to 30 June 2007 the Unit reached findings on 81 complaints concerning 73 
items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a set of 
related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 14 14
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 1 1
Infringement of the complainant’s privacy 1 1
Party political bias 2 2
Other bias 13 10
Factual inaccuracy 15 13
Offence to public taste 9 9
Bad language 5 4
Sensitivity and portrayal 11 9



Ruling 
The reports were compiled by a team in Manchester on the basis of material broadcast by 
BBC North West and Radio Lancashire, for sub-editing and formatting by a separate team in 
Birmingham.  During this process, details of the story should have been checked with the 
original reporters, but that did not happen in this case.  As a result, the pages contained a 
number of errors about the history of the Council’s conduct in the matter and the extent to 
which it had been subject to criticism by the Local Government Ombudsman.  The 
inaccuracies were removed or corrected in response to Cllr Sherras’ complaint, and the Unit 
considered the complaint to have been resolved on that basis. 
Resolved 

Inside Out, BBC1 (East), 6 November 2006 

Complaint 
The medical scientist Professor Sir Peter Lachmann complained of the way his contribution 
had been used in a programme which explored the impact of secret Government tests 
involving a cadmium-based compound carried out in the 1950s and 60s.  Sir Peter had been 
commissioned by the Government in 1999 to report on the possible health consequences, 
and found no ground for concern.  Subsequently, a surgeon in Norwich had suggested a 
possible link between the tests and the unusual incidence of oesophageal cancer he had 
observed in the areas affected.  Sir Peter gave an interview in which he put forward 



basis on which to mount such a serious allegation.  In addition, File on 4 included an 
exchange in which the reporter seemed to be assuring a Home Office Minister that the 
programme had clear evidence that Hizb ut-Tahrir was in breach of the law on glorifying 
terrorism, whereas the programme’s evidence (though it gave legitimate grounds for 
concern) did not establish this point. 

Further action 



Ruling 
The programme included strong claims by scientists about the efficacy of animal 
experimentation which were not challenged.  As these claims lay within the range of 
scientific opinion, the issue they raised was one of balance rather than accuracy.  Although 
the programme-makers had recorded material critical of the scientific case for animal 
experimentation, they did not use it because their research had led them to conclude that the 
criticisms were not sufficiently substantial.  However, irrespective of the scientific merits of 
the case against animal experimentation, the area of exploration proposed by the 
programme was such that a way should have been found to reflect it appropriately.  The 
complaints were upheld to that extent. 

Although Mr Broughton had been led to understand that scientific arguments against animal 
experimentation would be reflected in the programme, he had not made this a condition of 
participating.  This aspect of Ms Willetts’ complaint was not upheld. 

Further action 
The issues arising from the finding have been discussed at length with the programme’s 
senior team, and the programme will not be repeated in its present form. 

Newsnight Special – Act of Disunion, BBC2, 16 January 2007 

Complaint 
Jeremy Paxman began an interview with Alex Salmond, Leader of the SNP, by saying “we 
spoke to the 25 largest companies in Britain and the 25 largest companies in Scotland and 
none of them favoured independence”.  A viewer complained that no details had been given 
of the poll which presumably gave rise to this statement, and that the statement was in any 
case misleading. 

Ruling 
Newsnight had not commissioned a formally-conducted poll or opinion survey, but had 
conducted its own straw poll of the companies concerned (though putting the same 
questions as had been used in a survey previously commissioned from the polling 
organisation ORB).  This was an acceptable way of taking a snapshot of business opinion, 
and there was no requirement to publish further information about the basis on which it had 
been arrived at.  However, the great majority of the companies contacted had declined to 
express a view on independence, so the results of the exercise didn’t warrant the claim that 
none favoured it, or the implication that the biggest Scottish and British companies were 
ranged against it.

Further action 
The finding has been discussed with the Editor of Newsnight and his senior management 
team, who have been reminded of the importance of clarity and transparency when reporting 
and describing snapshots and straw polls of opinion on stories and subjects (as distinct from 
fully-fledged scientific polls or surveys). 

Today, Radio 4, 24 January 2007 

Complaint 
The programme included an interview between James Naughtie and the Archbishop of York, 
in which James Naughtie said the Roman Catholic Church taught that homosexuality was a 
sin, and the Archbishop, without dissenting from this statement, went on to make clear that 
the Anglican Church did not teach that homosexual orientation was in itself sinful.  A listener 
complained that this misrepresented Catholic teaching, which was in fact the same as 
Anglican teaching on the issue. 



Ruling 
This was a slip on James Naughtie’s part.  It is homosexual acts which are sinful according 
to Catholic teaching, not homosexual orientation, and Anglican teaching does not differ from 
this in any way material to the complaint. 

Further action 
The Deputy Editor of Today has discussed the points arising from the finding with James 
Naughtie.  The topic will be discussed at the Radio News Editorial Strategy Meeting and a 
reminder note will be sent to all Radio News Editors. 

Top Gear, BBC2, 28 & 31 January 2007 

Complaint 
This was the edition in which Richard Hammond returned after his accident.  Two viewers 
complained that Jeremy Clarkson’s enquiry, “Are you now a mental?” perpetuated an 
offensive stereotype. 

Ruling 
The welcome for Richard Hammond from his fellow presenters was in the robust and 
provocative style characteristic of the progr



mosque on a site owned by local Muslims.  It covered the story by interviewing one of the 
promoters of the application and a member of the planning committee which had turned it 
down. A UKIP Councillor who had played a leading role in the campaign against the 
application complained that proper balance required an interview with a supporter of the 
campaign (such as himself); that, in any event, the member of the planning committee had 
been allocated less time than the supporter of the mosque plan; that references to “the 
threat of the far right” were a slur on UKIP which he should have had an opportunity to 
answer; and that one of the presenter's questions included a serious error which required 
correction on air.

Ruling 
As the focus of the coverage was on the council’s decision rather than the controversy which 
had preceded it, the choice of interviewees was appropriate.  The shorter duration of one of 
the interviews reflected unavoidable operational constraints, and did not lead to imbalance.  
The “far right” reference was framed as a criticism of the council, and in any event there was 
no reason to think that listeners would have taken it as a reference to UKIP in particular.  
However, the presenter’s statement (based on a briefing note provided for him) that more 
people had signed a petition in favour of the mosque than the 20,000 who had petitioned 
against it was mistaken.  There had been no petition in favour of the mosque and, so far as 
Radio WM are aware, only one written representation in support of it to the council.

Further action 
Radio WM broadcast a correction on 13 April, at the same point in the programme as the 
original error had been broadcast. 

Comic Relief Does Fame Academy, BBC1, 10 March 2007 

Complaint 
A viewer complained that the presenter, Patrick Kielty, had described one of the contestants, 
who had become emotional while performing a song, as “a big gayer”.  While accepting that 
no offence had been intended and that the context was essentially light-hearted, the viewer 
argued that the derogatory use of a variant of the term “gay” without challenge tended to 
foster the impression that casual homophobia was acceptable.

Ruling 
While recognising the light-heartedness of the context and the absence of intent to offend, 
the Unit saw no editorial consideration which would have justified the use of the potentially 
offensive phrase. 

Further action 
Patrick Kielty was immediately told via his earpiece that the term was unacceptable, and the 
point was underlined by the senior Executive Producer as soon as the broadcast finished.  
The incident was discussed at Entertainment editorial meetings to ensure that staff working 
on entertainment programmes were alert to the issues, and at the monthly Editorial Policy 
Meeting, which representatives of all programme genres attend. 

News Bulletins (3.00pm & 4.00pm), Radio Merseyside, 19 March 2007 

Complaint 
The bulletins reported that the trade union Amicus was taking legal action against Pierhead 
Housing, a Liverpool-based housing association, claiming that the management of the 



it was inaccurate; Pierhead Housing had never refused to meet Amicus, and had in fact met 
twice with the union by the time the report was broadcast.  Following representations from 
Pierhead Housing’s solicitors, Amicus had removed the claim from its website. 

Ruling 
The first attempt by the programme-makers to contact Pierhead Housing was at about 
2.30pm, when an answerphone message was left which was not picked up until after the 
3.00pm broadcast.  In the circumstances, this did not amount to an adequate opportunity for 
Pierhead Housing to respond to a serious allegation against them. 

Further action 
The editor of Radio Merseyside discussed the finding with the journalists involved, 
emphasising the need to check facts rigorously and allow due opportunity to respond to 
allegations before such stories are broadcast.  The incident will be used as a case study in 
discussions with the wider Radio Merseyside team. 

Football Focus, BBC1, 24 March 2007 

Complaint 
A representative of the Muslim Public Affairs Committee UK complained that the reporter in 
the film broadcast immediately before the England v Israel football match had referred to 
Jerusalem as the capital of Israel (whereas Israel’s claim to sovereignty over Jerusalem is 
not recognised by the UN and most governments).  Although the programme-makers had 
apologised privately and removed the reference from the programme’s website, the matter 
was one of such sensitivity and concern to the Palestinian people that a broadcast correction 
and apology was necessary. 

Outcome 
The reference was a passing one in a context where the focus was on sport, not politics.  
While recognising the sensitivity of the issue of the status of Jerusalem, the ECU took the 
view that the programme-makers had taken sufficient action by apologising and rectifying the 
website. 
Resolved 

BBC News (6.00pm) BBC1 (date withheld) 

Complaint 
A viewer complained that his partner had been in shot in one of the reports in the bulletin, 
and had been recognised in circumstances which gave viewers information the couple had 
wished to keep confidential. 

Ruling 
The circumstances were such that the couple had a reasonable expectation of some degree 
of privacy, even though the filming was conducted in a public place.  The programme-
makers had no intention of infringing privacy, and had not thought that the shot in question 
raised a risk of identification.  However, there was a moment when the person in shot was 
briefly illuminated, in a way which allowed recognition. 

Further action 
The Editor of the 6.00pm News and the managers of the correspondent involved in this story 
have taken their respective production teams through the finding.  Staff have been reminded 
of the extent to which privacy considerations may apply in public and semi-public places, 
and of the corresponding need for sensitivity in the handling of picture-gathering and picture-
selection. 




	 Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Force apology over racist remarks, bbc.co.uk, 4 April 2005 
	Council mosque decision ‘flawed’, bbc.co.uk, 29 November 2006 
	Council decides on town mosque, bbc.co.uk, 21 December 2006 
	Controversial mosque plan backed, bbc.co.uk, 22 December 2006 
	Complaint 
	Ruling 

	Inside Out, BBC1 (East), 6 November 2006 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Newsnight, BBC2 & File on 4, Radio 4, 14 November 2006 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Scott Mills, Radio 1, 24 November 2006  
	Complaint 
	Ruling 

	Monkeys, Rats and Me, BBC 2, 27 November 2006 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Newsnight Special – Act of Disunion, BBC2, 16 January 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Today, Radio 4, 24 January 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Top Gear, BBC2, 28 & 31 January 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Meet Daisy the cow - global climate’s enemy number one, bbc.co.uk, 2 February 2007  
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Phil Upton at Breakfast, Radio WM, 28 February 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Comic Relief Does Fame Academy, BBC1, 10 March 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News Bulletins (3.00pm & 4.00pm), Radio Merseyside, 19 March 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Football Focus, BBC1, 24 March 2007 
	Complaint 
	Outcome 

	BBC News (6.00pm) BBC1 (date withheld) 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Report of further action 
	Wales and the Spanish Civil War, BBC1 Wales, 16 July 2006 



