
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 April to 31 September 2015 the Unit reached findings on 202 complaints concerning 
146 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  5  5   
Infringement of privacy  4  4 
Political bias  6  6  
Other bias  75  47  
Factual inaccuracy  59  45  
Offence to public taste  8  8  
Offensive language  4  4 
Sensitivity and portrayal  6  6   
Bad example (adults)  14  4 
Racism  2  2  
Offence to religious feeling  10  7 
Commercial concerns  1  1 
Standards of interviewing/presentation  2  2 
Other  6  5 
 

Total  202  146 

 
In the period 1 April – 30 September 2015, 34 complaints were upheld (2 of them partly) – 
17% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 15 
items (10.5% of the total).  3 complaints, about 3 items, were resolved.  The bulletin 
includes summaries of these cases. 
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (7 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 April – 30 September 2015, 83.5% of 



Summaries of upheld



Outcome 
Although Taki’s point concerned age rather than ethnicity, his remarks could have been 
interpreted as racist.  However, News had already acknowledged that they were offensive, 
and this was sufficient to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 
 

Panorama:  Bank of Tax Cheats, BBC1, 9 February 2015 

Complaint 
A viewer of this pre-watershed programme complained that it was apparent that the f-word 
was used, even though it had been bleeped. 
 

Outcome 
The word had been used by someone who was a subject of the programme’s 
investigations, and there was sufficient editorial justification for including the sequence in 
which it occurred.  However, the BBC’s Editorial Guidelines say “Language that is bleeped 
for pre-watershed content must be thoroughly obscured , taking care to ensure also that 
the bleeped words are not then made obvious by visible mouth movements”, and this 
requirement had been overlooked by the programme-makers. 

Upheld 
 

Further action 
The Editor has reminded producers of the need to make sure that visible mouth movements 
are obscured in the case of words which require bleeping in pre-watershed broadcasts. 
 
 

Today, Radio 4, 19 March 2015 

Complaint 
The programme included an interview with Moshe Ya’alon, the Israeli Defence Minister, 
about the consequences of the recent Israeli general election.  Eight listeners complained 
that Mr Ya’alon was allowed to make controversial claims about Israel’s relations with the 
Palestinians without challenge from the interviewer. 
 

Outcome 
When the interview moved from the election results to issues of security Mr Ya’alon made a 
number of controversial assertions which called for intervention by the interviewer. 

Upheld 

 

Further action 

The Editor of Today reminded the presenters and producers of the need to prepare 
thoroughly for all interviews relating to the politics of the Middle East, to allow enough time 
for contentious statements to be challenged, and to be alert to the possibility of such 
interviews ranging beyond their intended topic. 
 

 

From Our Own Correspondent, Radio 4, 11 April 2015 

Complaint 
An item in the programme included the statement that Cecil Rhodes had dreamed of “a 
British empire built on slave labour”.  A listener challenged the accuracy of the statement. 
 

Outcome 
The ECU found no grounds for the view that Rhodes was in favour of slavery.  In response 
to the complaint at Stage 1 the reference to slave labour had been removed from the related 
online item, but this did not suffice to resolve the complaint in relation to the broadcast. 



Further action 
The programme team have been reminded that vigilance over copy should not be restricted 
to contemporary events, but should equally apply to historical issues. 

 

 

Sunday Polien



Outcome 
The management of BBC Television had apologised to the complainant, removed the 
programme from iPlayer immediately and arranged for it to be appropriately edited.  In the 
view of the ECU this sufficed to resolve the issue. 

Resolved 

 

 

Jeremy Vine, Radio 2, 5 May 2015 

Complaint 
A listener complained that an item on the reasons for emigration from Eritrea was 
inaccurate in various respects, and that Eritrea had been misleadingly described as “tiny”. 
 

Outcome 
The item itself was duly accurate, and did not refer to Eritrea as “tiny”.  However, the 
summary on the programme’s iPlayer page included the phrase “Eritrea, the tiny country in 
the horn of Africa”.  The ECU has previously found that “tiny” is not the most appropriate 
adjective to use, given the size of the country, and there was nothing in the context which 
warranted its use on this occasion. 

Partly upheld 

 

Further action 
A note drawing attention to the finding was sent to all Radio editors. 
 

 

Look East, BBC1 (East), 12 May 2015 

Complaint 
In an item on a man who had recently lost his entitlement to a disability car, the reporter 
said “The Government needs to make £12 billion worth of welfare savings, so it’s gradually 
re-assessing thousands of people”.  A representative of the Department for Work and 
Pensions complained that this was inaccurate (the reassessment of people’s disability 
needs being the result of legislation passed in 2012, not the recent pledge to cut welfare 
costs) and potentially alarming to those awaiting reassessment.  While noting that BBC 
East had acknowledged and apologised for the error, he considered that there should be a 
broadcast correction. 
 

Outcome 
The ECU agreed that the error had amounted to a breach of editorial standards but 
considered that, so long after the event, an on-air correction would not be justified and that 
an on-the-record correction in the form of a summary of the finding published on bbc.co.uk 
would be the appropriate remedy. 

Upheld 

 

Further action 
The journalists working on this story and other key members of the Look East team have 
been reminded of the need to be accurate at all times. 
 
 

Victoria Derbyshire, BBC 2, 9 June 2015  

Complaint  
A viewer complained that an Apple promotional video used to illustrate a business story 
amounted to advertising.  
 



Outcome  
Whilst the use of the clip did not fall foul of the guidelines on advertising, it was shown at 
greater length than was editorially justified, resulting in undue prominence for a commercial 
product.  

Upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded the team that promotional or advertising material must be used 
sparingly in broadcasts, and no more than is required for illustrative purposes. 
 
 

Newsnight, BBC2, 15 June 2015 

Complaint 
A viewer complained that Allegra Stratton’s characterisation of Nigel Farage as “opposed to” 
immigration (in contrast to Douglas Carswell MP, who was said to be “pro-immigration”) was 
inaccurate. 
 

Outcome 
Although Mr Farage has argued for a reduction in net immigration, he also advocates a 
points-based system for skilled migrants from within and outside the EU. While this would 
reduce the number of EU migrants admitted to the UK, it would increase the number from 
other parts of the world, so it was inaccurate to characterise him as an opponent of 
immigration. 

Upheld 
 

Further action 
The editor has discussed with all Newsnight reporters the importance of ensuring that 
shorthand summaries of party policies are not misleading. 

 
 

Off the Ball, Radio Scotland, 4 July 2015 

Complaint 
A listener complained that one of the presenters had used the word “poofy”, despite the 
action taken by BBC Scotland after his previous complaint about the same usage had been 
upheld. 
 

Outcome 
The ECU agreed that the word had been used in a stereotyping and derogatory sense (as 
on the previous occasion), and was not editorially justified. 

Upheld 

 

Further action 
The Head of Sport, Scotland, made clear to the presenter that the comment in question was 
completely unacceptable, laying particular emphasis on the fact that it was the second 
occasion on which a complaint had been made. 
 
 

Newshour, World Service, 14 July 2015  

Complaint  
Interviewing an Israeli minister, the presenter suggested that Israel was not under threat 
from Iran and that in fact “nobody in Iran had threatened (Israel) for a very long time”. A 
listener complained that this was inaccurate, pointing to recent statement from official 
Iranian sources.  

 



Outcome  
Although the question was intended only to draw out the interviewee’s views on the nature 
of the threats faced by Israel, its phrasing gave the impression of stating an uncontested 
fact. The statements from Iranian sources cited by the complainant sufficed to call the 
matter into question.  

Upheld 

 

Further action 
The Editor has discussed the finding with the presenter and team, and emphasised the need 
for care in framing questions clearly. 

 

 

Danny Kelly, Radio WM, 24 July 2015  

Complaint  
A listener complained that the programme contained inaccuracies about Statutory Maternity 
Pay (SMP) which gave a misleading impression of its cost to employers.  

 

Outcome  
The programme stated that a company had to pay 50% of SMP, whereas the Government 
pays most, if not all, of the costs (depending on the size of the company).  

Upheld 

 

Further action 
The programme team has been reminded of the need for accuracy in all matters, not least 
when discussing the basis of important welfare issues which might directly affect members 
of its audience. 
 

 



Outcome 
The ECU agreed that the article was faulty in its original form, but found that the changes 
(which included the addition of other explanations and the attribution to the IDF of the 
explanation contested by the complainant) sufficed to address the issue and justified the 
reference to clarification. 

Resolved 
 
 

Los Angeles follows Seattle in $15 hourly minimum wage, bbc.co.uk 

Complaint 
A reader of the article complained that it gave the misleading impression that the decision 
to raise the minimum wage in Los Angeles had been uncontroversial, and that the author 
had used vocabulary which implied approval for higher minimum wage levels. 
 

Outcome 
Viewed in context, the author’s vocabulary did not have such positive connotations as to 
result in bias, but the article should have reflected the fact that the Los Angeles decision 
was the subject of ongoing debate. 

Partly upheld 

 

Further action 
Staff have been reminded of the importance of ensuring that, where there is a debate over 
policy, significant views and perspectives are properly reflected. 


